att träna in en konst...

...kan gå till på några olika sätt, här är våra alternativ:

  1. Det går fort, enkelt och konsten sätter sig så hårt att den används jämt.
  2. Matte får tänka om och anpassa, efter några omorganisationer förstår vi varandra.
  3. Hunden tittar på matten, backar, suckar, skäller lite. "jag tänker inte göra något, ge mig godiset bara"
Idag dök det upp ett alternativ nummer 4.

  • Pandan försöker ett par gånger, blir lite skrämd och sätter sig vid dörren med svansen mellan benen.
För er som sett mig in action med Mormor vet att jag är en av dom fånigaste hundägarna i Världen. Duttar och daltar i evigheter. Idag skulle jag jobba in "snurra", inte som i rulla runt på rygg, utan gå i cirkel. Jag använde target för att vara tydligare, för att underlätta jobbet för mig och för att slippa luta mig över Mormor på ett hotfullt sätt. Jag har jobbat in konsten på flera hundar tidigare, men det gick inte på Mormor. Det gick inte!

I vanliga fall hade jag nu satt mig ned med Mormor, byggt upp lite självförtroende hos henne och fortsatt på ett nytt sätt efteråt. Idag gick det inte, jag sa helt sonika till min hund att: "du är ju sämst" och avbröt träningen för kvällen.

Nu är vi vänner igen, Mormor pussas och jag pussas tillbaka.
Vi gottar ihop oss vid datorn och snart ska vi somna i varandras tassar/armar.

Behöver jag säga att hon är mitt allt?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0