lydig/olydig?


På senare tid har jag funderat över hur jag ska lägga upp träningen för Mormor. Folk verkar tycka att jag ska ha bättre "pli" på henne och att jag borde träna henne mer. Jag köper detta och funderar, funderar och funderar... Men idag slog det mig. Jag har inte en otränad hund, hon är inte "olydig". Hon kommer på inkallning, hon äter varken hundar, barn eller vuxna människor, hon åker snällt buss/tåg och ogillar endast möten med vissa hundar av grövre typ. Hundmöten är något jag jobbar på dagligen och hon har till och med börjat skvallra på dessa hundar nu. Hon backar vid tillsägelse från andra hundar, hon drar sällan i kopplet. Dessa saker är de som känns viktigast för mig, att ha en hund som fungerar i samhället.

Att Mormor hoppar på folk av ren lycka, att hon pussar tills hon har svårt att stå och att hon nästan kryper ur kroppen av iver när det kommer folk på besök ser inte jag som "olydighet". Och tro mig, jag har provat träna bort det, jag har jobbat hårt för det. Jag skyller detta beteende på gener, den jagdöörvadjagblirgladavermänniskor,jagälskarerjagälskarer-genen som vi staffägare får leva med.

Jag undrar också över hur folk upplever en lydig hund? Ibland blir jag mörkrädd och tror att folk faktiskt tycker att lydiga hundar är dom som alltid går fot och går till bädden efter bara en blick ifrån ägaren. Hundarna som inte tar några egna initiativ och inte tar ett steg längre utan ett ok ifrån sin matte/husse.

Min hund är en lycklig hund, hon tar egna initativ i livet, hon är kreativ. Min hund saknar mig när jag är borta och vill vara med mig när jag är hemma. Min hund är mitt liv, hon är min klippa och jag skiter i alla pikar och kommentarer. Min hund är bra och den som inte kan leva med hennes personlighet behöver inte hälsa på oss. För hos oss möts man upp av ett kärleksfullt vilddjur av bästa sort!

Kommentarer
Postat av: josefine

ja olydig kan man inte påstå, hon är en tränad hund. hon går ju till och med slalom med mig, hon kan high-five (har hon en femma eller en fyra?), hon är bäst i klassen och mycket där till :) hon kommer till och med när jag busvisslar på henne efter en livlig runda på en äng (minns du?)

mormor är inte annat än kärleksfull, det kan till och med jag som är hundrädd säga. trots att hon kan skrämma mig när jag står på alla fyra och ger ifrån mig konstiga läten :) då får jag ett litet skall tillbaka som gör att jag gärna gömmer mig bakom dig sussie :)

2011-03-23 @ 21:52:19
Postat av: lil' sis

otroligt bra skrivet! varför vilja ta bort något så underbart från en hund? saknar er, pussa och krama mongo morran från moster! ses snart ;)

2011-03-23 @ 21:53:59
Postat av: Emma

Mormor är bäst! Sussie, du borde skriva en bok eller nå! Du är grym på att formulera dig. :)

2011-03-24 @ 12:36:53
Postat av: elin

åh, du har helt rätt !



Tänk vad tråkigt det vore om alla hundar var lydiga och gjorde allt man sa till de? Då skulle man ju inte behöva träna och det är ju de som gör att man har något att kämpa och se fram emot :)

2011-03-24 @ 20:54:33
URL: http://bildfabriken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0